Alarmy samochodowe można klasyfikować na wiele sposobów, w zależności od technologii, sposobu sterowania i oferowanej funkcjonalności. Poniżej przedstawiam główne rodzaje i podziały.
I. Podział ze względu na technologię/sposób komunikacji
1. Alarmy analogowe
- Charakterystyka: Starszy typ alarmów, montowany głównie w pojazdach produkowanych przed 2006 rokiem lub tych, które nie posiadają rozbudowanej cyfrowej magistrali CAN.
- Działanie: Wymagają bezpośredniego, fizycznego podłączenia do poszczególnych obwodów instalacji elektrycznej pojazdu (np. sterowania kierunkowskazami, zasilania po zapłonie, zamka centralnego).
2. Alarmy cyfrowe (CAN)
- Charakterystyka: Nowoczesne systemy dedykowane do pojazdów wyposażonych w cyfrową magistralę CAN-Bus.
- Działanie: Komunikują się z samochodem za pomocą cyfrowych sygnałów przesyłanych przez magistralę CAN, co znacznie ułatwia montaż (mniejsza ingerencja w instalację) i pozwala na integrację z fabrycznymi funkcjami pojazdu (np. sterowanie z fabrycznego kluczyka, monitorowanie stanu drzwi, maski, bagażnika).
II. Podział ze względu na sposób sterowania
1. Alarmy pilotowe (z dodatkowym pilotem)
- Charakterystyka: System załączany i wyłączany za pomocą dodatkowego, niezależnego pilota na fale radiowe.
- Zastosowanie: Tradycyjne rozwiązanie, często stosowane w starszych autach bez fabrycznego sterowania zamkiem centralnym w kluczyku.
2. Alarmy bezpilotowe
- Charakterystyka: System synchronizowany z fabrycznym sterownikiem zamka centralnego.
- Działanie: Uzbrajanie i rozbrajanie systemu odbywa się za pomocą oryginalnego pilota lub kluczyka pojazdu, eliminując potrzebę noszenia dodatkowego urządzenia.
3. Alarmy z identyfikacją użytkownika (Hands Free)
- Charakterystyka: System wymagający dodatkowej autoryzacji niezależnej od kluczyka (często jako drugie zabezpieczenie, np. immobilizer CAN).
- Działanie: Użytkownik musi wprowadzić kod PIN (np. za pomocą przycisków na kierownicy), użyć specjalnej pastylki, karty zbliżeniowej lub aplikacji mobilnej, aby system rozbroił blokadę silnika.
III. Podział ze względu na funkcjonalność (powiadomienia i śledzenie)
1. Alarmy podstawowe (lokalne)
- Charakterystyka: Koncentrują się na odstraszeniu złodzieja i poinformowaniu otoczenia o włamaniu.
- Działanie: W momencie naruszenia strefy ochronnej (np. otwarcia drzwi, wykrycia uderzenia), włączają syrenę akustyczną i/lub sygnały świetlne (kierunkowskazy).
2. Alarmy z powiadomieniem GSM/SMS
- Charakterystyka: Wykorzystują sieć komórkową (GSM) do komunikacji z właścicielem.
- Działanie: W przypadku alarmu, system natychmiast wysyła powiadomienie (SMS, połączenie, alert w aplikacji mobilnej) bezpośrednio na telefon właściciela, niezależnie od odległości. Często mają wbudowaną kartę SIM.
3. Alarmy z lokalizatorem GPS
- Charakterystyka: Połączenie alarmu z systemem śledzenia pojazdu.
- Działanie: Umożliwiają śledzenie pojazdu w czasie rzeczywistym i sprawdzenie jego położenia po kradzieży (lub „na żądanie”). Pozwalają również na zdalne blokowanie silnika. Urządzenia takie jak Teltonika FMC125 łączą tę funkcję z zaawansowaną diagnostyką.
IV. Dodatkowe funkcje zabezpieczające (niekiedy jako oddzielne urządzenia)
- Immobiliser: System blokujący silnik (układ zapłonu lub zasilania paliwem), uniemożliwiający jego uruchomienie bez autoryzacji (np. transpondera w kluczyku, pastylki lub kodu PIN).
- Czujniki dodatkowe: Np. czujniki ruchu (ultradźwiękowe lub mikrofalowe) wykrywające ruch wewnątrz kabiny, czujniki uderzeniowe/wstrząsowe reagujące na uderzenia lub próby podniesienia pojazdu, czujniki nachylenia (wykrywają podniesienie pojazdu, np. w celu kradzieży kół).
- Alarmy z autonomicznym zasilaniem: Posiadają własną baterię (np. niklowo-kadmową), co zapewnia działanie nawet w przypadku odcięcia zasilania głównego akumulatora przez złodzieja.

